sanat

انواع ابزارآلات

جمعه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۹، ۰۱:۵۲ ق.ظ

انواع ابزارآلات

با نگاهی گذرا به مشاغل مختلف پی به تنوع بسیار بالا در ابزارهای مورد استفاده در آنها خواهیم برد. با توجه به شرایط مختلف و نحوه عملکرد هر یک از آنها می توان انواع ابزار را در گروه های مختلفی تقسیم بندی کرد. در حالت کلی ابزارها در گروه های زیر تقسیم بندی خواهند شد:

ابزار دستی

همان طور که از نام این گروه از ابزر آلات مشخص است نیروی محرکه برای به حرکت در آوردن آنها از دست انسان تامین می گردد و انرژی الکتریکی یا فشار باد در استفاده از آنها نقش ندارد. این گروه از ابزارها نه تنها در بخش های صنعتی، بلکه در مصارف خانگی نیز به وفور به چشم می خورد. به عنوان مثال از پرکاربردترین آنها می توان به پیچ گوشتی، آچار فرانسه، فاز متر، متر، ابزارهای اندازه گیری اشاره نمود.

ابزار

نکته مهم اینکه با توجه به نوع کسب و کار ابزار دستی متغیر می باشند و تنوع بسیار بالایی در آنها وجود دارد. به عنوان مثال از اصلی ترین ابزار دستی نجاری می توان به چکش، کاتر، مغار تخت، زاویه سنج، تراز، سمبه، رنده، کولیس، نقاله و کولیس اشاره نمود. در مقابل در لیست ابزار دستی مکانیکی می توان آچار چرخ گیربکسی کامیون، سنبه پین دار، درجه تنظیم باد سواری، فشار سنج بنزین، سوپاپ جمع کن و تستر روغن ترمز اشاره نمود.

از دیگر مشاغلی که نیاز به ابزار در آنها کاملا احساس میشود می توان به ساختمان سازی اشاره نمود. ابزار ساختمانی در انواع مختلف دستی، بادی و برقی تولید میشوند و به شدت بر سرعت اجرای کارها تاثیرگذار می باشند. از جمله گزینه هایی که می توان در لیست ابزار ساختمانی قرار دارد عبارتند از: چکش پلاستیکی، ترازو، پتک، بیل، شاقول مغناطیسی، قرقره بنایی، ماله، ملاقه بنایی و کلنگ. این ابزارها همگی در گروه ابزارهای دستی قرار میگرند و نیروی محرکه مورد نیاز آنها از نیروی بدن انسان تامین می گردد.

ابزارآلات بادی

ابزارهای بادی که در اغلب مشاغل و کسب و کارهای فنی کاربرد دارد، با کمک نیروی فشار باد عمل می کنند. ورود باد با فشار بالا از پمپ هوا باعث میشود تا ابزار عمل نموده و بدون احتمال برق گرفتگی در صنایع مختلف استفاده میشود. عدم نیاز به نیروی الکتریکی، طول عمر بالا ابزارآلات، طول عمر بالا و قیمت مناسب و کاربرد گسترده در صنایع و محیط های مختلف که امکان دسترسی به انرژی الکتریکی در آنها وجود ندارد از مهم ترین ویژگی های این گروه از ابزارها به شمار می رود.

از گزینه های پرکاربرد در میان ابزارهای بادی می توان به دریل بادی، پرچ کن بادی، منگنه کوب بادی، آچار جغجغه بادی، پیچ گوشتی بادی و پیستوله رنگ پاش بادی اشاره نمود. این گروه از ابزار بخاطر نوع نیروی محرکه آنها از نظر قیمت در سطح ارزان تری نسبت به ابزارهای الکتریکی قرار گرفته اند و در نجاری، مکانیکی، مشاغل صنعتی کاربرد دارند.

ابزار برقی

ابزار برقی به مجموعه از ابزارآلات گفته میشود که با انرژی الکتریکی تغذیه شده و کار می کنند. این گروه از ابزارآلات صنعتی را می توان به دو گروه کلی تقسیم نمود که در گروه اول از موتور الکتریکی استفاده شده و در نوع دیگر، موتورهای درون سوز به منظور کار کردن ابزار تعبیه میشوند. روال کار در ابزارهای برقی با موتور درون سوز به این صورت است که گاز داغی که در اثر واکنش مخلوط سوخت و اکسید کننده در داخل محفظه بسته ایجاد میشود، با فشار بالا خارج شده و در نهایت باعث میشود ابزار مورد نظر کار کند.

یکی از پرکاربردترین ابزارهای برقی که نه تنها در صنعت، بلکه در مصارف خانگی نیز کاربرد گسترده ای دارد، دریل برقی می باشد که با قرار گرفتن مته در اندازه و سازهای مختلف برای سوراخ کردن دیوار، چوب، فلزات و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. از دیگر نمونه های پرکاربرد که در لیست ابزار برقی قرار میگیرد، موتورهای جوشکاری می باشند که در سایزهای مختلف و در انواع گوناگون استفاده میشوند. دستگاه جوشکاری که برای جوش دادن فلزات می باشد، در انواع مختلفی از قبیل دستگاه های دارای دینام، رکتی فایر و اینورتر در بازار موجود می باشد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۹/۰۱/۲۹
  • ۱۰۱ نمایش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی