sanat

۱۱ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

های لبن

۲۲
آذر

ارامش پایتخت ابتدا با برند نصیری فعالیت خود را در حوزه لبنیات و در قالب محصولات رستورانی اغاز نمود؛ و هم اکنون سه برند نصیری ، دورنیا و های لبن را تولید و به سبد غذایی هموطنان ایرانی افزوده است.
ارامش پایتخت در اغاز فعالیت ، تولیدات خود را با جذب روزانه سه تن شیر شروع و امروزه با جذب بیش از 30 تن شیر تولیدات خود را زیر نظر متخصصان حرفه ای طبق اخرین استانداردهای جهانی در قالب 25 نوع محصول متنوع تولید و به بازار عرضه مینماید .
و امیدوار است که هموطنان عزیزمان با مصرف مستمر لبنیات جهت حفظ سلامت خود به ارتقای روز افزون این مجموعه یاری رسانند.

در بیشتر از 20 شهر ایران

شرکت ارامش پایتخت به منظور بهبود سبد غذای مردم ایران در سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را بصورت سنتی آغاز و از سال ۱۳۸۵ بصورت صنعتی و حرفه ای ادامه داد و تا به امروز تولیدات خود را جهت رفع نیاز مصرف کننده گسترش داده است. هم اکنون محصولات این شرکت در 20 شهر ایران عرضه می شوند که در این صفحه لیست نمایندگی های وجود دارد.

دوغ تکنفره

دوغ یکی از نوشیدنی‌های بسیار محبوب ایرانیان است. دوغ بسیار سالم است و تمام افراد طعم آن را می‌پسندند. در زمان‌های گذشته اغلب افراد دوغ را در منازل خود تهیه می‌کردند در حالی که در حال حاضر دوغ‌ها به صورت آماده در طعم‌های مختلف و اندازه‌های مختلف در بازار موجود است. یکی از انواع دوغ‌های پرطرفداری، دوغ تکنفره است. حجم این دوغ‌ها برای استفاده یک نفر کافی است. در ادامه به معرفی انواع دوغ تکنفره و خواص آن می‌پردازیم.

انواع دوغ تکنفره

دوغ تکنفره صنعتی دارای انواع مختلف مانند دوغ های ساده، گازدار، حرارت دیده و کفیر است. افراد می‌توانند با توجه به ذائقه خود از بین آن‌ها برای نوشیدن انتخاب کنند.

ارزش غذایی دوغ تکنفره

دوغ تکنفره از ارزش غذایی خوبی برخوردار است و خواص بسیار زیادی دارد. با توجه به این که دوغ از ماست به عمل می‌آید نیمی از خواص ماست را در خود دارد. به همین خاطر دوغ یکی از منابع مهم کلسیم به شمار می‌رود. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که دوغ را نمی‌توان به طور کامل جایگزین شیر یا ماست کرد. تنها  افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می‌توانند از دوغ به جای شیر استفاده کنند تا بخشی از کلسیم مورد نیاز خود را تامین کنند.

خواص ماست موسیر

موسیر از خانواده سیر است و مانند سیر دارای خواص بسیار مفیدی است. برخی از مزایای ماست موسیر عبارتند از:

تقویت مو: موسیر به دلیل داشتن مواد مغذی مانند ویتامین ب و پروتئین و مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم است. از طرف دیگر ماست نیز سرشار از پروتئین طبیعی هستند. به همین دلیل ماست موسیر برای رویش مو بسیار مفید است. همچنین باعث درخشنده تر شدن موها می‌شود.

مقابله در برابر میکروب: موسیر یک منبع بسیار مهم از ترکیبات گوگردی است. به همین دلیل یکی از خواص بسیار مهم موسیر، ضدباکتریایی بودن است. از دیرباز ماست موسیر برای درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، تب، سرفه و آنفلوانزا استفاده می‌شود.

استحکام بخشیدن به استخوان: موسیر به دلیل داشتن  ویتامین C و A ،  فسفر و منیزیم به عنوان  یک ماده‌ی غذایی دوستدار سلامت استخوان‌ شناخته می‌شود. به همین دلیل خوردن ماست مو سیر به افرادی که از کمبود کلسیم رنج می‌برند توصیه می‌شود.

استفاده از ماست موسیر برای چه افرادی مفید است؟

تمام افرادی که ممنوعیت خاص غذایی نداشته باشند می‌توانند از ماست موسیر استفاده کنند. همچنین افرادی که به دلیل بوی تند سیر نمی‌توانند ماست و سیر بخورند، می‌توانند ماست موسیر تهیه کنند زیرا اصولا ماست موسیر ملایم‌تر از سیر و ماست است. همچنین افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، می توانند به جای شیر از ماست استفاده کنند. اما نباید فراموش کرد که مصرف تمام غذاها باید به اندازه باشد.

دوغ

۲۲
آذر

 

 

انواع دوغ استاندارد

  1. دوغ گاز دار
  2. دوغ بدون چربی و گازدار
  3. دوغ بدون گاز

برای این که دوغ‌های گاز دار و بدون گاز کیفیت خود را حفظ کنند و ماندگاری بیشتری داشته باشند بهتر است در یخچال و دور از نور آفتاب نگهداری شود. در صورت نگهداری آن ها در دمای معمولی نیز مشکلی پیش نمی‌آید.

مواد تشکیل دهنده دوغ

دوغ از ترکیب ماست و آب به وجود می‌آید و برای طعم‌دار کردن به آن نمک خوراکی اضافه می‌کنند. برای درست کردن دوغ محلی از تجهیزات کمی استفاده می‌شود ولی برای درست کردن دوغ صنعتی معمولا تجهیزات شیمیایی زیادی به کار می‌رود. یکی از چیزهایی که در درست کردن دوغ محلی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد نعنا به صورت خشک شده است.

فواید دوغ

دوغ به دلیل داشتن مواد معدنی چون کلسیم، منیزیم، آب، پتاسیم، ویتامین Bو ویتامین C خواص زیادی دارد. از مهمترین خواص دوغ می‌توان به تقویت عملکرد دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی، کمک به سلامت دندان و استخوان، پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش کلسترول خون، پاکسازی و شفافیت پوست اشاره کرد. این ماده لبنی همچنین در رفع بوی بد دهان، رفع عطش و گرما زدگی و یک خواب راحت و آرام موثر است.

خامه

۲۲
آذر

مواد تشکیل دهنده خامه

مواد اصلی خامه شامل شیر، کره، فرآورده‌های چرب‌شیر، شیرخشک، پودرهای خامه، دوغ کره، آب آشامیدنی است.

آشنایی با انواع خامه

خامه دارای انواع مختلفی می‌شود که هر کدام کاربرد مختلفی دارند. انواع خامه عبارتند از:

 

خامه صبحانه: بافت خامه صبحانه به‌صورتی است که در وعده صبحانه، میان‌وعده و شام استفاده می‌شود و دارای دو نوع سنتی و صنعتی است.

  • خامه سنتی : در این روش، شیر را دریک ظرف کم‌عمق ریخته و گرم می‌کنند، بعد آن را به حال خود رها کرده و پس از 24تا36 ساعت خامه را از سطح شیر برمی‌دارند.
  • خامه صنعتی : در این روش، شیر را در دستگاه سپراتور ریخته و به گردش درمی‌آورند. پس از آن خامه را از شیرجدا کرده و در نهایت عمل پاستوریزاسیون را روی آن انجام داده، بسته بندی و روانه بازار می‌کنند.

با استفاده از عسل، شکلات، خرما، قهوه، توت‌فرنگی می‌توان خامه صبحانه را طعم‌دار کرد.

خامه قنادی: خامه قنادی خوراکی بی‌نظیر، خوش‌طعم، شیرین و لطیفی است که محبوبیت کیک‌ها، شیرینی‌ها، دسرها به دلیل وجود آن است. خامه قنادی به روش صنعتی به‌دست می‌آید که پس از پاستوریزاسیون، آن را هموژنیزه کرده و شکر به‌آن اضافه می‌کنند.  انواع خامه قنادی عبارتند از:

  • خامه سبک : بیشتر در پذیرایی با قهوه و نوشیدنی‌هایی مانند شکلات‌داغ، موکا و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع شامل حدودا 20درصد چربی است.
  • خامه سنگین(غلیظ) : بیشترین میزان چربی شیر را دارد و درصد چربی آن بین 36 تا 40 است.
  • خامه دوبل: از آن به‌عنوان خامه همه‌کاره هم تعبیر می‌شود و درصد چربی آن 50 درصد است.
  • خامه ویپنگ: غلظت آن کمی از خامه سنگین پایین‌تر و دارای 30 درصد چربی است.
  • شیرخامه(نصف نصف): همان مخلوط شیروخامه است( یعنی نصف شیر، نصف خامه). شیرخامه ترکیبی از مقدار مساوی شیر و خامه سبک است و 10 تا 12درصد چربی دارد.
  • خامه فریشه: اصل آن فرانسوی و شبیه به ماست چکیده است که با باکتری‌های خاص طعم آن را تیز می‌کنند.
  • خامه لخته شده: بسیار غلیظ است و ازآن در تهیه انواع دسرها، بخصوص دسرهای میوه ای استفاده می‌کنند و حدودا 55 تا 60 درصد چربی دارد.

خامه ترش: خامه ترش یک فرآورده لبنی است که از تخمیر خامه معمولی توسط نوعی باکتری خاص تولید می‌شود. این فرآورده لبنی بیشتر در پخت غذاهای اروپایی و آمریکایی به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.می‌توان از آن در تهیه انواع پیش‌غذا، اردور و میان وعده ها، انواع سوپ، سالاد، شیرینی و دسر استفاده کرد.

انواع پنیرپیتزا

پنیرپیتزا یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های لبنی هستند که انواع مختلفی دارد:

  1. پنیرموزارلا، معروف‌ترین پنیرپیتزا

پنیرموزارلا از شیرگاومیش یا شیرگاو تهیه می‌شود. این پنیر به خاطر چربی بالا درحین ذوب شدن، رطوبت خود را نگه داشته و خشک نمی‌شود. پنیرموزارلا 18 تا 22 درصد چربی، 17درصد پروتئین و یک‌درصد نمک دارد. پنیرموزارلا به صورت ورقه‌ای، رنده‌شده و قالبی در بازار موجود است. درهنگام خرید این پنیر به صورت قالبی یا ورقه‌ای دقت کنید بافت پنیر صاف و یکدست باشد و حفره‌های ریز درآن دیده نشود.

  1. پنیر پارمزان، چاشنی پیتزای شما

پارمزان یک پنیر خشک و سفت ایتالیایی است که معمولا روی پیتزاهای پخته‌شده تراشیده می‌شود. پنیرپارمزان خشک طعم ملایمی دارد که طرفداران بسیار زیادی در جهان دارد. این نوع پنیررا می‌توانید با هر نوع پیتزایی نوش جان کنید، اما در دستورهای اصلی از آن به طور خاص برای پیتزاهای سیسیل، مارگاریتا یا هاوایی استفاده می‌شود. پارمزان این خاصیت را دارد که طعم نهایی غذای شما را برجسته‌ترکند.

  1. پنیر چدار، یک پنیر محبوب برای خاص پسندان

پنیر چدار به دلیل طعم تند پنیری‌اش بسیار محبوب است و از آن در ترکیب انواع پنیرپیتزا استفاده می‌شود.

این پنیر به اندازه موزارلا خاصیت کشسانی و ارتجاعی ندارد، و باید به مقدارکم ازآن در ترکیب پنیرپیتزا استفاده کرد. به جز پیتزا، اسنک‌ها، سوخاری‌ها و ساندویچ‌ها بیشترین موارد استفاده پنیر چدار هستند.

  1. پنیر گودا، یک پنیر هلندی محبوب

گودا یکی دیگر از انواع پنیر پیتزا است که بعد از موزارلا و چدار از آن نام برده می‌شود. این پنیر هلندی به دلیل داشتن طعم غنی، منحصربه‌فرد و بافت یکدست بسیار شناخته‌شده است. گودا علاوه براینکه طعم لذیذ وخوشمزه‌ای به پیتزاهای گوشت و مرغ می‌دهد می‌تواند به شکل سوخاری یا دودی شده هم مصرف شود. اگر از طعم موزارلا خسته شده‌اید و به دنبال امتحان کردن طعم‌های جدید هستید، می‌توانید از پنیرگودا در پخت پیتزا استفاده کنید.

  1. پنیر پروولون

پروولون یک پنیر نیمه سخت ایتالیایی است که در دستور پخت انواع پیتزا با دیگر پنیرها مخلوط می‌شود. بسته به مدت زمان ماندگاری این پنیر، طعم آن بسیار متفاوت است. اگر می‌خواهید پیتزایی با طعم شیرین و بافت خامه‌ای داشته باشید، از پروولون تازه‌تر استفاده کنید. و اگر دنبال طعم برجسته و بافت خشک‌تری هستید پروولون قدیمی‌تر استفاده کنید. هرچه مدت زمان بیشتری از تولید پروولون گذشته باشد بافت آن سفت‌تر و خشک‌تر می‌شود. این پنیر را می‌توانید مدت طولانی نگه‌داری کنید.

به دلیل محبوبیت و طعم دلپذیر این نوع پنیرمی‌توانید از آن در هر نوع پیتزایی استفاده کنید؛ اما استفاده از آن بر روی پیتزای سبزیجات طعم خاصی ایجاد خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم حتما طعم پروولون را در این نوع پیتزا امتحان کنید.

  1. پنیرپیتزا پروسس

پنیرپیتزای پروسس درمقایسه با پنیرپیتزای موزارلا چربی کمتری دارد. این پنیر دارای 15درصد چربی، 18درصد پروتئین و یک‌درصد نمک است که اگر حاوی چربی گیاهی باشد، پروتئین آن 17درصد خواهد بود.

 

پنیر پیتزا

فواید پنیرپیتزا

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که پنیر پیتزا بسیار مضر است در حالی که پنیر پیتزا جزء  محصولات لبنی است، بنابراین دارای مزایای بسیار زیادی است. از جمله فواید پنیرپیتزا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفظ سلامت استخوان‌ها: پنیرپیتزا سرشار از کلسیم است. به همین دلیل در تقویت ساختار استخوان بسیار موثر است. به ویژه پنیر پیتزا در حمایت از استخوان‌های کودکان درحال رشد بسیار مفید است.

دوغ سبزیجات

بسیاری از مواقع برای طعم‌دار کردن دوغ از سبزیجات مختلفی مانند نعنا، پونه، گل محمدی، برگ پیازچه و برگ کرفس خشک شده استفاده می‌شود. از پرکاربرد‌ترین این سبزیجات برای تهیه دوغ سبزیجات می‌توان به نعنا اشاره کرد. علاوه بر سبزیجات استفاده از برخی ادویه‌ها در طعم‌دار کردن دوغ  موثر هستند که در این مورد می‌توان به کاکوتی، برگ سیر، گل آویشن و ترخون اشاره کرد. تمام ادویه‌ها و سبزیجات باید قبل از استفاده خشک شوند.

اضافه کردن سبزیجات به دوغ علاوه بر این که طعم دلپذیری به دوغ می‌بخشد فواید بسیاری برای بدن دارد. دوغ های سبزیجات حاوی ویتامین D، ویتامین B، پروتئین، چربی و کلسیم است.

دوغ بر خلاف بسیاری از آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه‌های گازدار یک نوشیدنی سالم است که برای کودکان بالای یک سال نیز مفید است. دوغ به دلیل طبع سردی که دارد بسیار مناسب برای گرمازدگی، خستگی و رفع عطش است و مانند ماست دارای میکروارگانیسم‌های زنده و مفیدی است که جلوی تکثیر بسیاری از باکتری‌های مضر در دستگاه گوارش را می‌گیرد.

برخی افراد دوغ  را در دمای محیط نگهداری می‌کنند که این موضوع مشکلی را ایجاد نمی‌کند. دوغ سبزیجات به طور طبیعی دارای باکتری‌های مولد اسید لاکتیک و مخمرهای مولد گاز است که در دمای محیط فعال‌تر هستند و سبب ایجاد طعم اسیدی و گازی می‌شود. در ادامه به چند برخی از اضافه کننده‌های دوغ  و خواص آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خواص دوغ سبزیجات

دوغ سبزیجات با توجه نوع سبزی‌هایی که در آن به کار می رود خواص مختلفی دارد. دوغ های سبزیجات حاوی نعنا و پونه، سبب هضم بهتر غذا و از بین بردن نفخ حاصل از دوغ می‌شود. علاوه بر این‌ها دوغ های سبزیجات سبب خنک شدن دهان، تقویت گردش خون، ضدعفونی مجاری گوارش، تقویت عملکرد کبد می‌شود.

به کار بردن سبزیجاتی مانند پونه، نعنا، کرفس، جعفری و زیره در دوغ های سبزیجات می‌تواند سبب جذب کلسیم و تقویت استخوان شود. دوغ سبزیجات حاوی گل محمدی نیز دارای خواصی مانند تقویت قلب، تقویت اعصاب و روان، تقویت کبد و تقویت دستگاه گوارش، رفع بوی بد دهان و ایجاد آرامش و نشاط است.

ماست کوزه‌ای

ماست کوزه‌‌‌‌‌‌‌‌ای همان طور که از نام آن مشخص است در درون کوزه تهیه می‌شود. این ماست به دلیل کیفیت، چکیده و سفت بودن آن مورد علاقه بسیاری از افراد است. از آن جایی که این نوع ماست در بسیاری از خانه‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و تالار‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما تصمیم گرفتیم در این مقاله برای آشنایی با این نوع ماست مطالب لازم را ارائه دهیم.

ماست کوزه‌ای چیست؟

ماست چکیده یا ماست کوزه‌ای نوعی از ماست است که از طریق ظروف سفالی به عمل می‌آید. کوزه خاصیت جذب کنندگی بالایی دارد به همین دلیل برای خنک نگه‌داشتن آب، چکیده شدن ماست، تراوش آب درون کوزه های کشاورزی و… می توان از آن استفاده کرد. این خاصیت جذب کوزه‌ها سبب می‌شود ماست تهیه شده در آن‌ها بسیار سفت‌تر و با کیفیت‌تر از سایر ماست‌ها شود.

کوزه ماست سفالی

مناسب ترین ظروف در تهیه ماست خانگی، کوزه است.کوزه باعث افزایش کیفیت و سفید شدن ماست می‌شود. این ظروف دست‌ساز هستند و به وسیله چرخ سفالگری در دمای 1000 درجه سانتی‌گراد پخته می‌شوند. این کوزه‌ها در سایزهای گوناگون، بزرگ، کوچک و متوسط موجود هستند و در بسیاری از مکان‌ها مانند رستوران‌ها، تالارها، کافه‌ها و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این مطلب می خواهیم به بررسی درب اتوماتیک پارکینگ بپردازیم.

درب اتوماتیک پارکینگ یکی از مهم ترین درب های مورد استفاده در هر ساختمان است.کاربرد اصلی درب های اتوماتیک پارکینگ در استفاده از درب های اتوماتیک به منظور ورود و خروج افراد در پارکینگ های منازل، ادارات و… بسیار مهم و ضروری گردیده است.

استفاده از درب اتوماتیک پارکینگ زیر سقفی علاوه بر کیفیت بسیار بالا و زیبایی منحصر به فرد خود می تواند برای نمای ساختمانی خود بسیار مناسب باشد.

اصلی ترین تفاوت درب اتوماتیک پارکینگ با درب های معمولی در نحوه ی کنترل درب،شکل ظاهری و قدرت تشخیص مانع،اعمال سیاست های کنترل تردد و... است.

این درب ها از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند به طوری که  بسیاری از درب های اتوماتیک پارکینگ دارای قابلیت بسته شدن پس از مدت زمان مشخص می باشند.

این قابلیت در درب های معمولی وجود نداشته و ممکن است به دلیل فراموش کردن بستن درب امنیت ساختمان دچار اختلال گردد

از دلایل مهم استفاده از درب های اتوماتیک پارکینگ می توان به 

  • فراهم ساختن شرایط آسان برای باز و بسته شدن درب پارکینگ و جلوگیری از ایجاد ترافیک در کوچه و خیابان های شلوغ
  • افزایش امنیت ساختمان با استفاده از درب های معتبر
  • زیباسازی ظاهری ساختمان
  • بسته شدن خودکار درب پس از مدت زمان مشخص

اشاره کرد.

 

درب اتوماتیک پارکینگ

در این مطلب میخواهیم با درب اتوماتیک شیشه ای آشنا شویم.

از مجهزترین درب های اتوماتیک می توان به درب اتوماتیک شیشه ای اشاره کرد.که در مصارف مختلف بسیار کاربردی است.

از انواع درب های اتوماتیک شیشه ای می توان به این موارد اشاره کرد که شامل:

  • درب اتوماتیک شیشه ای لولایی (Swwing Automatic Doors)
  • درب اتوماتیک تاشو یا اتوبوسی (Folding Automatic Doors)
  • درب اتوماتیک منحنی یا قوسی (Curved Automatic Doors)
  • درب اتوماتیک تلسکوپی (Telescopic Automatic Doors)
  • درب اتوماتیک کشویی (Sliding Automatic Doors)
  • درب اتوماتیک دوار (Revolving Automatic Doors)
  • درب اتوماتیک شیشه ای مثلثی ( زاویه دار)

اگر بخواهیم درباره ی کاربرد های این مدل از درب ها صحبت کنیم باید بگوییم که این درب ها کاربرد های فراوانی دارند که میتوان به 

  • ورودی فروشگاه ها و مراکز خرید
  • درب ووردی بیمارستان و بخش های داخلی به منظور کنترل بهتر تردد و جلوگیری از شیوه و انتقال ویروس
  • کنترل تردد و جلوگیری از هدر رفتن مصرف انرژی در ورودی ساختمان های اداری و تجاری
  • ورودی ساختمان های مسکونی

و... اشاره کرد.

برای اطلاع از قیمت درب های اتوماتیک شیشه ای باید به نوع درب،شکل ظاهری،جنس شیشه،برند و نوع جک،ضخامت و نوع شیشه و... اشاره کرد.

 

درب اتوماتیک شیشه ای