sanat

سقف متحرک برقی و اجزای تشکیل دهنده آن

يكشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۱۳ ب.ظ

همانطور که می دانید، سقف متحرک کاربردهای فراوانی در طراحی ساختمان دارد، اما آیا تا به حال به نحوه کارکرد آن توجه کرده اید؟ سقف متحرک از اجزای مختلفی تشکیل شده است. این اجزا عبارتند از سازه ، پوشش پارچه ای، موتور، ریموت ، سنسور و …

در ادامه به معرفی بخش های مختلف سقف متحرک می پردازیم.

سقف متحرک سایه بام
سقف متحرک - سایه بام

 بخش اول: سازه یا استراکچر آلومینیومی

آهن پرکاربرترین فلز در صنعت ساختمان می باشد، بعد از آن آلومینیوم پرکاربردترین فلز در این صنعت به شمار می رود، از آلومینیوم به دلیل قابلیت شکل پذیری، دوام، طول عمر بالا و مقاومت در برابر زنگ زدگی در صنعت ساختمان استفاده می شود. این فلز همچنین دارای وزن سبکی است، اما در عین حال در برابر باد و فشار مقاوم است. به همین علت بهترین گزینه برای استفاده به عنوان سازه یا استراکچر در سقف های متحرک است.

سقف های متحرک دارای پروفیل های مخصوص آلومینیومی هستند که همگی ساخت ترکیه می باشند و این امکان را فراهم می کنند که سقف برقی به عرض دهانه ۱۲ مترمربع و بازشوی ۱۰ متر را بتوان ایجاد کرد. در این نوع سقف متحرک، در فواصل ۴ متری یک عدد ریل میانی پشت پارچه نصب می شود. برای متراژهای بیشتر نیز می توان با کنار هم قرار دادن این سازه ها، سقف متحرک مورد نظر را ایجاد کرد.

 انواع سقف متحرک با مقاطع ستون های آلومینیومی تا ۲٫۵ متر قابل اجراست، در ارتفاع های بیشتر نیز این کار امکان پذیر است، اما به تیم مهندسی و طراحی قوی برای این کار نیاز است.

پوشش رنگ سازه

رنگی که برای همه سازه های آلومینیوم و یراق آلات سقف های متحرک استفاده می شود، رنگ پودری الکترواستاتیک است که دارای خواص زیر است:

  • هر کیلوگرم از این رنگ، قابلیت پوشش دهی ۸ الی ۱۲ متر مربع را دار می باشند.
  • ضایعات آن بسیار اندک و چیزی در حدود یک در صد است.
  • می توان از آن ها برای اجرای طرح های جدیدی مانند فلزات طرح چوب با رنگ های مختلف استفاده کرد.
  • نسبت به رنگ مایع دارای ماندگاری بیشتری هستند و در مقابل شرایط جوی و تغییرات فیزیکی و شیمیایی مقاوم تر می باشند.
  • بر روی آن ها خش نمی افتد.
  • در شرایط جوی مختلف رنگ آن ها ثابت است.
  • به آسانی تمیز می شوند.
  • نسبت به رنگ مایع براق تر و فوق العاده زیبا هستند.

پوشش سقف پارچه PVC

یکی از مهمترین بخش ها در سقف های متحرک پوشش آن ها است. پوشش باید به نحوی باشد که در طول ماه ها و سالها در زیر نور آفتاب و بارش برف و باران با مشکلی مواجه نشود. متخصصان سایه بام، استفاده از پارچه های PVC بلژیک  را برای استفاده در این سقف ها پیشنهاد می دهند.

 

سقف متحرک سایه بام

سقف متحرک pvc

موتور توبولار

 

مشخصات فنی کلی موتورهای توبولار

برق ورودی شهری ۵۰ هرتز-۲۲۰ ولت

  • جریان مصرفی نیم آمپر تا یک آمپر
  • زمان کارکرد موتور ۴ دقیقه
  • گشتاورm 500-n.m 20
  • دمای کارکرد موتور در محیط ۵۰+ تا ۱۲- درجه سانتیگراد
  • دمای کارکرد موتور ۱۶۰ درجه سانتیگراد
  • مقدار وات مصرفی ۱۳۰ تا ۲۵۰ وات

 

رسیور-ریموت

ریموت یک فرستنده رادیویی و رسیور یک گیرنده رادیویی است. زمانی که ریموت پالسی را روی محدوده فرکانس دریافتی ارسال می کند رسیور آن را شناسایی کرده و با عمل قطع یا وصل به آن پاسخ می دهد.

ریموت ها یا به صورت دستی هستند یا به صورت چند کاناله می باشند. در ریموت های چند کاناله می توان چند سقف متحرک که در کنار هم قرار دارند را به صورت مجزا باز و بسته کرد.

 

سنسور

برای ایمنی و آسایش کارفرما و با توجه به نیازهای وی و با در نظر گرفتن منطقه آب و هوایی که سقف متحرک در آن نصب شده است، سنسورهایی در نظر گرفته شده و بر روی سقف ها نصب می شوند.

 

سنسور باد

در صورت درخواست مشتری، برای امنیت بیشتر در برابر طوفان های شدید و در سرعت باد بالاتر از ۶۰کیلومتر بر ساعت می باشد از این سنسورها استفاده می شود تا آسیب های احتمالی به حداقل برسند.

منبع : گروه تحقیقات و توسعه شرکت سایه بام ، اولین تولیدکننده سقف متحرک و شیشه متحرک در ایران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی