sanat

لیزر درمانی هموروئید

دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۰۶:۱۱ ب.ظ

 

لیزر درمانی هموروئید


واریس سیاهرگ های مخرج، بواسیر یا هموروئید است. خون توسط سرخرگ ها به مخرج رسیده و توسط سیاهرگ ها به سمت قلب باز می گردد. چنانچه به هر علتی در مسیر بازگشت خون مانعی ایجاد گردد، کم کم فشار داخلی سیاهرگ ها بالا رفته و این امر باعث پیچ در پیچ شدن و گشاد شدن آن ها (واریس سیاهرگهای مخرج) می گردد.

عمدتا لیزر درمانی هموروئید برای هموروئیدهای درجه ی 3 و 4 انجام می شود، که در مقاله زیر آن را بررسی می کنیم.


عوامل ایجاد کننده ی هموروئید

برخی از عوامل ایجاد کننده هموروئید عبارتند از:

  • یبوست: یبوست یکی از عوامل ایجاد کنندههموروئید است چرا که این گونه بیماران برای اجابت مزاج باید زور زیادی بزنند.
  • بارداری: با توجه به فشاری که توسط جنین به رگ های لگن می آید، رگ های مقعدی مادر، پراکنده شده و وی را مستعد پرولاپس می کند.
  • افزایش سن:  افزایش سن هم می تواند باعث ایجاد هموروئبد شود، زیرا با افزایش سن، رباط ها و همچنین بافت های لایه ی مقعدی بیمار شل شده و هموروئید بروز کرده و این عارضه به تدریج به پرولاپس تبدیل شده و به قسمت پایین کانال مقعد کشیده می شود.

عمل جراحی با  لیزر هموروئید


عمدتا با پیشرفت بیماری، لیزر درمانی هموروئید انجام می شود. در هموروئید درجه یک از درمان های دارویی  به صورت مصرف ملین و پمادهایی مانند آنتی هموروئید که برای برطرف شدن یبوست است، استفاده می شود.

اما در هموروئید درجه ی 2 و حتی بالاتر، درمان به شکل جراحی با لیزر صورت می گیرد. هر چه اندازه ی هموروئید بزرگتر بوده باشد، نتیجه ی لیزر بهتر خواهد بود.

لیزر هموروئید به دو صورت زیر قابل انجام است:

  • اشعه درمانی RC : لیزر RC برای درمان هموروئید درجه ی یک و دو کاربرد دارد. با کمک این اشعه، بالشتک های متورم از بین رفته و نتیجه سریع و بدون خونریزی و درد خواهد بود.
  • لیزر CO2 : لیزر CO2 برای درمان هموروئید درجه 3 و 4 کاربرد دارد. در هموروئید های درجه سه و چهار، رگ ها بزرگ تر بوده و کاملا بیرون زده است.

در درمان این گونه هموروئیدها بایستی این رگ ها بریده شود. ولی چون این عمل با لیزر انجام می شود، بافت های اطراف بالشتک های هموروئید صدمه ندیده و خونریزی رخ نمی دهد.

در لیزر درمانی هموروئید گاهی پزشکان ، هموروئید خارجی و داخلی را با زدن پلی از مقعد جدا می کنند. در این روش، هموروئید خارجی را به وسیله ی لیزر برش می دهند و هموروئید داخلی را نیز به کمک پرتو لیزر بخار می کنند. شایان ذکر  است که این روش انعطاف پذیری زیادی را به جراح می دهد؛ این در صورتی است که روش جراحی سنتی این گونه نیست.

لیزر درمانی هموروئید به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می گیرد. در لیزر هموروئید پزشکان به  داخل رگ بیماران خود داروی آرام بخش تزریق می کنند تابیمار راحت خوابیده و دردی را احساس ننماید.

به همین دلیل پزشکان می توانند پیچیده ترین عوامل خطرناک را به سادگی با این روش درمان کنند. در این حالت بیمار به پشت خوابیده و می تواند به راحتی نفس بکشد.

در این روش، بیماران تنفس خوبی داشته و همچنین با تزریق ماده ای موضعی به راحتی از ناحیه ی مقعد بی حس می گردند. سپس با استفاده از لیزر، هموروئید بزرگ را برش می زنند و برمی دارند. در این حالت بیمار به ندرت بخیه می خورد.
 


مزایا و معایب درمان با لیزر هموروئید


برخی از مزایای لیزر هموروئید عبارتند از:

  • انتقال عفونت های خطرناکی مانند هپاتیت که در عمل جراحی سنتی وجود دارد، در عمل لیزر هموروئید وجود ندارد.
  • لیزر هموروئید در نیم ساعت انجام می شود.
  • در جراحی سنتی نیاز به توپی یا تامپون بوده که خارج کردنش بسیار دردناک است. در حالی که در لیزر هموروئید نیازی به تامپون یا توپی نیست.
  • در لیزر هموروئید نیازی به بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی نیست و این یکی از مزایای اصلی لیزر هموروئید است. چرا که یکی از دلایل اصلی ترس بیماران همین موضوع است.
  • لیزر هموروئید نیاز به استراحتی چند روزه در خانه نداشته و بیمار می تواند روز پس از عمل به سر کارش برگردد. چرا که بیمار بیهوشی نداشته و درد زیادی نیز ندارد.
  • لیزر هموروئید در کلینیک انجام شده و بیمار پس از عمل می تواند مرخص گردد.
  • در لیزر هموروئید بیمار می تواند هم یک تغذیه ی معمولی و هم دفع مدفوع داشته باشد.
  • در لیزر هموروئید بهبودی سریعتر از جراحی سنتی است.

 

برخی از معایب لیزر هموروئید عبارتند از:

 

  • تنگی مقعد: باریک شدن کانال مقعدی همان تنگی مقعد است که عمل دفع را سخت می سازد. در لیزر درمانی هموروئید زمانی که جراح پوست زیادی را از اطراف مقعد بیمار بر می دارد بوجود می آید. یکی دیگر از غلت های تنگی مقعد، وجود زخم است. در صورت افزایش هموروئیدهای برداشتی توسط جراح، این عارضه هم زیاد می شود. ممکن است که بیماران برای رفع مشکل تنگی مقعد لازم باشد چند جراحی انجام دهند.
  • خونریزی: انجام هر عمل جراحی ممکن است با خونریزی همراه باشد. اما از جایی که در لیزر هموروئید تعدادی از رگ های خونی حذف می شود، خطر خونریزی بیشتر است.
  • بی اختیاری: برخی از هموروئیدهای معمولی می توانند باعث بی اختیاری شوند. به خصوص زمانی که فشار وارد شده بر شکم ازیاد شود. مثلا در زمان سرفه یا عطسه این بی اختیاری دیده می شود. همچنین در زمانی که ماهیچه ی مقعدی در اثر لیزر درمانی هموروئید آسیب ببیند بی اختیاری ایجاد می شود.

در لیزر درمانی هموروئید، ماهیچه ها منقبض شده و همین امر دلیل پارگی ماهیچه های مقعدی می باشد. معمولا بی اختیاری خود به خود رفع می شود ولی گاهی اوقات به جراحی نیاز پیدا می کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی