sanat

همه چیز درباره ی کیست مویی

دوشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۹، ۰۶:۳۵ ب.ظ

در این مقاله می خواهیم به بررسی بواسیر وکیست مویی و روش های درمان آن ها بپردازیم.

کیست مویی چیست و چگونه درمان می شود؟ - سلاموز

بواسیر چیست؟

بواسیر یا همان هموروئید در واقع بواسیر متورم شدن رگها در پایین ترین قسمت راست روده و مقعد انسان است. گاهی اوقات در این رگ ها دیواره ها چنان نازک می شوند که باعث برآمدگی رگ ها می شود.از علل اصلی بواسیر می توان به یبوست، بارداری و تحلیل بافت عضلات با افزایش سن اشاره کرد.عوامل متعددی در شکل گیری بواسیر موثر است که اگر از ابتدا جلوی پیشرفت و گسترش آن گرفته شود به مراتب می توان به روند بهبودی کامل آن اطمینان پیدا کرد.

کیست مویی چیست؟

به حفره ها و سوراخ های ایجاد شده در پوست کیست مویی گفه می شود.چیزی که باعث ایجاد کیست مویی می شود فولیکول های مو بهمراه گرد و خاک یا یک عامل آلوده می باشد که پوست را شکافته و وارد لایه های زیرین پوست شده و در نهایت درون کیست های زیر پوست محصور می شود. این کیست ها میتوانند با گذر زمان عفونت کنند و این عفونت عود کند و مجاری سینوسی به سمت بالا در پشت کمر گسترش یابد.

کیست مویی بیشتر در افرادی دیده می شود که با روش هایی مثل موم انداختن اقدام به اصلاح میکنند که شاید در ظاهر باعث تمیز دیده شدن ناحیه مورد نظر شود اما در گذر زمان باعث تجمع از موهای زائد به حالت جوش می شود و این کیست مویی عموما به رنگ قرمز و گاهی ممکن است که با جوش اشتباه گرفته شود در صورتی که جوش نیست.

اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود می توان جلوی عفونت شدید آن را گرفت.خیلی از ما درباره ی میزان خطرناک بودن این کیست ها اطلاعاتی نداریم.

این بیماری به طور کلی جزء بیماری های نادر است و از جمله مهمترین فاکتورهای خطر این بیماری، چاقی یا وضعیت نشسته زیاد است.همچنین این بیماری علائمی را هم دارد که بارزترین آن ها شامل:درد،قرمزی،تورم در پایین ستون فقرات-چرک و یا خون که از آن نقطه خارج شود-بوی بد چرک ایجاد شده در شکاف وحساسیت به لمس کردن آن نقطه است.

درمان کیست مویی

بهترین راه رهایی ودرمان این بیماری جراحی است.کیست ها عموما در اطراف فولیکول مو به وحود می آید.یشتر پزشکان بر این باورند که بین 40 تا 60 درصد این کیست ها قابل درمان است و نیازی به عمل زیبایی نیست. اما اگر کیستی نسبتا عمیق باشد پزشکان ابتدا از طریق تزریق چرک راخالی می کنند و سپس کل کیست آلوده را خالی می کنند.

یکی از دردناک ترین کیست ها کیست مویی است که معمولاً در پشت افراد نزدیکی های مقعد بروز پیدا می کند.در صورتی که کیست مویی مزمن باشد نیاز اساسی به جراحی دارد.

در صورت عفونت کیست مویی پزشکان به طور حتم آنتی بیوتیک و چرک خشک کن تجویز می کنند.چرا که در صورت تجمع چرک ها امکان بروز مشکلات بیشتری در سایر ناحیه های بدن فرد ایجاد می شود.اگر کیست مویی در حد خفیف باشد میتوان جراحی را به صورت سرپایی و در مطب دکتر انجام داد.برای جلوگیری از عفونت پس از جراحی باید بهداشت را به خوبی رعایت کرد.

بهترین راه درمان کیست مویی همان لیزر است.لیزر موهای زائد یکی از متداول ترین روش های درمان کیست مویی است در این روش، لیزر، این نور بسیار قوی و متراکم، به فولیکول های مو تابانده می شود. رنگدانه در فولیکول ها نور لیزر را جذب می کنند، که این فرایند کیست مویی را از بین می برد.لیزرها می تواند موهای تیره و درشت را طوری هدف قرار دهند که پوست اطراف آسیب نبیند.

یکی از شایع ترین روش های درمان کیست مویی درمان به روش خانگی است.به این ترتیب که از مواد طبیعی مثل زرد چوبه-آلوئه ورا-روغن کرچک-سیر-سرکه طبیعی سیب-نمک طبیعی دریا وحتی موم استفاده می کنند.به صورتی که این مواد را بر روی ناحیه ی مورد نظر ماساژ می دهند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی