sanat

هموروئید و روش های درمان آن

دوشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۲۴ ب.ظ

در این مقاله میخواهیم بدانیم هموروئید چسیت و چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد.

هموروئید چیست؟

هموروئید یکی از شایع ترین بیماری های شناخته شده  است که ممکن است بیشتر مردم در برهه ای از زندگی به آن مبتلا می شوند.هر فرد با دهر رده ی سنی ممکن است که گرفتار این بیماری شود اما بیشتر اوقات در بین بزرگسالان بیشتر رایج هست.

یک نوع بیماری مقعدی است که بر اثر پاره شدن مویرگ هادر ناحیه ی مقعد ایجاد می شود و احساس درد شدید به همراه خونریزی را برای فرد مبتلا ایجاد می کند.هموروئید ها به طور کلی به دو دسته ی هموروئید داخلی  و هموروئید خارجی تقسیم می شوند. که هموروئید داخلی معمولا با حرکات روده و با یک فشار کوچک توسط انگشت فرد به آرامی حرکت می کند.

در هموروئید خارجی پس از مدت زمانی طولانی نشستن یک لخته خون ایجاد می شود که باعث درد شدیدی شده و نیاز به درمان فوری توسط پزشک را دارد.اکثر هموروئید ها از نوع ترکیب شده هستند.

 

لیزر هموروئید

امروزه بهترین درمانی که برای هموروئید در نظر گرفته می شود،لیزر هموروئید است و در لیزر هموروئید بدون نیاز به بیهوشی، پایانه های بالای شریان های رکتال توسط یک مبدل دپلر که روی یک پروتوسکوپ خاص قرار داده شده شناسایی می شوند.

در لیزرهموروئید،چرخش در جهت عقربه های ساعت موجب می شود تا تمام پایانه های بالای شریان های رکتال شناسایی شوند.

این روش را به اصطلاح یک روش غیر تهاجمی می گویند چرا که لیزر هموروئید یک روش بسیار سریع و موثر است.لیزر هموروئید معمولا برای درمان هموروئیدهای درجه دو و یا سه صورت می پذیرد.لیزر هموروئید یا به صورت اشعه درمانی RC و یا به صورت لیزر CO2 انجام می پذیرد.که هر کدام از این روش ها مراحل خاص خود را دارد.هموروئید های کوچک را می توان به راحتی درمان کرد.چرا که با خوردن مواد غذایی پر فیبر و همچنین مواد غذایی ملین می توان تا حد زیادی به درمان آن کمک کرد.

اولین و مهم ترین مزیت انجام لیزر هموروئید اثرات دائمی و غیر قابل بازگشت آن است.می توان گفت لیزر هموروئید در واقع به عنوان یک عمل سرپایی به حساب می آید.هموروئید را هم میتوان با لیزرهای پرتوان و هم با لیزر کم توان درمان کرد.دلیل اصلی انجام لیزر درمانی هموروئید را می توان ریسک این متد درمانی در پایین ترین سطح ممکن دانست که همواره عدم بازگشت دوباره ی آن از اولویت های درمانی بیماران می باشد.

درمان هموروئید

شاید درمان هموروئید در گذشته باعث ایجاد احساس ترس و درد زیاد در فرد می شد اما امروزه با توجه به پیشرفت فنون وتجهیزات پزششکی مانند لیزر می توان گفت که با خیالی آسوده می توان به درمان این بیماری پرداخت.

همانطور که گفته شد بدون شک بهترین روش درمان این بیماری لیزر است چرا که امکان بازگشت دوباره ی این بیماری وجود ندارد.از طرفی همه ی هموروئید ها نیاز به درمان با لیزر ندارند چرا اگر هموروئید شما از نوع اول یا دوم باشد می توان با روش درمان خانگی به درمان آن پرداخت.

هموروئید انواع مختلفی دارد که هرچه جلوتر می رود درمان آن هم سخت تر می شود.برای مثال در هموروئید نوع اول که اکثر افراد دچار آن هستند بدون نیاز به جراحی و لیزر و تنها با روش های خانگی میتوان جلوی بیشتر شدن آن را گرفت.

در هموروئید نوع دو فرد جدا از خونریزی متوجه یک سری زائده های کوچک در اطراف مقعدش می شود که اگر فورا جلوی آن را نگیرد این زوائد در هنگام فشاری که در هنگام اجابت مزاج به وی وارد می شود بزرگتر شده و کم کم پیشرفت خواهند کرد.هموروئید نوع سه به طبع بسیار جدی تر بوده و فرد مشکلات عمیق تری مثل بیرون زدگی هموروئید، درد، خونریزی، سوزش و خارش های مکرر را دارد. و در نهایت هموروئید نوع چهار که از خطرناک ترین مدل های هموروئید است.

درمان بواسیر

بواسیر در واقع همان هموروئید است با نام علمی  HEM-uh-roids که می تواند در داخل رکتوم (بواسیر داخلی) یا زیر پوست اطراف مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد شود. در این بیماری مویرگ ها و رگ های اطراف مقعد پس از فشار های بیش از حد متورم یا پاره می شوند و به بیماری بواسیر می انجامند.برخی متخصصان بر این باورند که از هر چهار نفر سه نفر به بواسیر دچار هستند.و این امر تا حدودی طبیعی و عادی است.

درمان بواسیر خارجی

اگر لخته خون دردناک یا همان ترومبوز در بواسیر خارجی ایجاد شده باشد ، پزشک شما می تواند به سرعت خونریزی بواسیر را برطرف کند. این روش که تحت بی حسی موضعی انجام می شود ، اگر در طی 72 ساعت پس از ایجاد لخته انجام شود ، مؤثر است.

برای درمان بواسیر همانطور که گفته شد بهتر است هنگامی که هموروئید هنوز به مرحله بیش از حد بزرگ و دردناک شدن نرسیده است با لیزر درمانی از پیشرفت آن جلوگیری نمود.اما همانطور که میدانیم درمان بواسیر می تواند حتی از روش های خانگی هم استفاده شود.روش های خانگی در درمان بواسیر شامل موارد زیر است:

غذاهای با فیبر بالا بخورید

از درمان موضعی استفاده کنید

به طور منظم در یک وان گرم بنشینید

منطقۀ مقعد را تمیز نگه دارید

از دستمال توالت خشک استفاده نکنید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی