sanat

خامه

شنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۲۷ ق.ظ

مواد تشکیل دهنده خامه

مواد اصلی خامه شامل شیر، کره، فرآورده‌های چرب‌شیر، شیرخشک، پودرهای خامه، دوغ کره، آب آشامیدنی است.

آشنایی با انواع خامه

خامه دارای انواع مختلفی می‌شود که هر کدام کاربرد مختلفی دارند. انواع خامه عبارتند از:

 

خامه صبحانه: بافت خامه صبحانه به‌صورتی است که در وعده صبحانه، میان‌وعده و شام استفاده می‌شود و دارای دو نوع سنتی و صنعتی است.

  • خامه سنتی : در این روش، شیر را دریک ظرف کم‌عمق ریخته و گرم می‌کنند، بعد آن را به حال خود رها کرده و پس از 24تا36 ساعت خامه را از سطح شیر برمی‌دارند.
  • خامه صنعتی : در این روش، شیر را در دستگاه سپراتور ریخته و به گردش درمی‌آورند. پس از آن خامه را از شیرجدا کرده و در نهایت عمل پاستوریزاسیون را روی آن انجام داده، بسته بندی و روانه بازار می‌کنند.

با استفاده از عسل، شکلات، خرما، قهوه، توت‌فرنگی می‌توان خامه صبحانه را طعم‌دار کرد.

خامه قنادی: خامه قنادی خوراکی بی‌نظیر، خوش‌طعم، شیرین و لطیفی است که محبوبیت کیک‌ها، شیرینی‌ها، دسرها به دلیل وجود آن است. خامه قنادی به روش صنعتی به‌دست می‌آید که پس از پاستوریزاسیون، آن را هموژنیزه کرده و شکر به‌آن اضافه می‌کنند.  انواع خامه قنادی عبارتند از:

  • خامه سبک : بیشتر در پذیرایی با قهوه و نوشیدنی‌هایی مانند شکلات‌داغ، موکا و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع شامل حدودا 20درصد چربی است.
  • خامه سنگین(غلیظ) : بیشترین میزان چربی شیر را دارد و درصد چربی آن بین 36 تا 40 است.
  • خامه دوبل: از آن به‌عنوان خامه همه‌کاره هم تعبیر می‌شود و درصد چربی آن 50 درصد است.
  • خامه ویپنگ: غلظت آن کمی از خامه سنگین پایین‌تر و دارای 30 درصد چربی است.
  • شیرخامه(نصف نصف): همان مخلوط شیروخامه است( یعنی نصف شیر، نصف خامه). شیرخامه ترکیبی از مقدار مساوی شیر و خامه سبک است و 10 تا 12درصد چربی دارد.
  • خامه فریشه: اصل آن فرانسوی و شبیه به ماست چکیده است که با باکتری‌های خاص طعم آن را تیز می‌کنند.
  • خامه لخته شده: بسیار غلیظ است و ازآن در تهیه انواع دسرها، بخصوص دسرهای میوه ای استفاده می‌کنند و حدودا 55 تا 60 درصد چربی دارد.

خامه ترش: خامه ترش یک فرآورده لبنی است که از تخمیر خامه معمولی توسط نوعی باکتری خاص تولید می‌شود. این فرآورده لبنی بیشتر در پخت غذاهای اروپایی و آمریکایی به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.می‌توان از آن در تهیه انواع پیش‌غذا، اردور و میان وعده ها، انواع سوپ، سالاد، شیرینی و دسر استفاده کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی